Welcome To My BlogFollow or Dashboard

Tuesday, December 18, 2012

hidayah itu dicari bukan dinanti


" Hanya dengan mengingati Allah hati akan tenang "

Assalamualaikum :)

pertama sekali entry nie tiada kene mengena dengan orang lain . hanya aku :)

mungkin ini yang terbaik . sebelum Allah memberimu nikmatnya syurga , pasti Dia memberimu bahangnya neraka .
kita tak akan tahu betapa sahihnya perkara tu sebelom kita rasa 
pengalaman mungkin . aku terima setiap perkara sebab aku tahu Allah tak datangkan ujian tanpa pertolongan .

aku sedar betapa aku dah lalai selama nieh .
selama nieh aku dengar betapa seronoknya bila kita ada twitter :)
memang aku pelik sebab waktu tu aku belom punya .
jadi , aku mencuba untuk merasai dan ...................
yer aku merasai betapa seronoknya bertweet .. ini hanya pandangan aku ..
aku admit , tak ada yang salah dengan laman sosial tu .. setiap orang pandai menilai
member aku dah ingatkan jangan sampai jatuh cinta :D 
okey sangat lawak tapi bila aku dah rasa 'nikmatnya' bertwitter ..
aku sedar aku mampu berkata tanpa limit . memberi pandangan tanpa memikirkan hati lain
kadang , kita tak sedar satu perkataan mampu membuat sepuluh hati terluka 


ini yang aku cuba katakan , Allah sangat adil dalam mengatur hidup hambanya 
Dia bagi aku rasa dulu .. sebab aku akan menilai
aku tak kata mempunyai laman twitter ini salah .. ini hak manusia 
cuma , apa yang aku cuba katakan ... mungkin aku yang tak bijak mengawal .
aku sedar , manusia sekarang tak malu untuk bertukar tukar pandangan tentang Islam .
sebab .. mereka sudah menilai Islam dengan mata hati :)
tapi , aku terpaku di saat setiap orang meluahkan pandangan tentang Islam .
aku terbaca satu artikel yang aku sendiri terdiam .

" kadang kita tak sedar dalam kita membuat kebaikan .. bukan syurga yang dituju tetapi takbur "

aku harap korang faham .. perasaan riak nie kadang senyap tapi kita je yang sedar
so , tepuk dada tanya IMAN 
everything back to niat .. apa niat kita bila membuat kebaikan . ?
apa niat kita bila berkata mengenai ISLAM ..? adakah kerana untuk perjuangkan hak islam atau sekadar inginkan perhatian masyarakat ...
semua nie berlaku tanpa kita sedar ... yer ! perasaan takbur dan riak nie penyakit yang datangnya senyap dan kita tak akan perasan tanpa mengingati Allah ..
aku takut aku tergolong dalam golongan sebegitu ..

bukan populariti yang aku inginkan .. hanya mahukan pandangan TUHAN .
jika ini yang anda rasakan .. tahniah sayang :)


dengan twitter , aku mengenali berbagai manusia .. ciptaan Allah sangat sempurna 
ada yang senang menerima pendapat , ada yang cukup mudah meluahkan rasa . ada yang terlalu malu untuk berkata , ada yang terlalu over percakapanya . hahaaa  :D
hak bersuara itu milik manusia ! itu bukan masalah .. asalkan jangan sampai kita termakan dengan kata2 sendiri .. ada paham ?


Memujuk orang supaya bersabar jauh lebih mudah berbanding memujuk diri untuk mengamalkan sabar itu.
Mengesat airmata pada wajah orang lain jauh lebih mudah berbanding mengesat airmata pada pipi sendiri.
Meminta orang lain mengukir senyuman di saat hati sedang keliru jauh lebih mudah berbanding mengukir senyuman itu di bibir sendiri.
Mengatakan bahawa Allah itu dekat pada orang lain jauh lebih mudah berbanding menyakinkan hati yang hidup dalam jasad ini.
Kerana itu kata Dia,

Tunaikanlah hajat mereka saat mereka perlukannya dan Aku pula bakal menyempurnakan hajat kamu saat kamu perlukan-Ku. :)

bukan mudah untuk kita mengamalkan apa yang kita cakap ..
aku bercakap disebabkan pengalaman . ade seorang member aku nieh ..
aku kenal dia kerana peribadi yang cukup sempurna :) dia bijak berkata - kata ..
kadang kita sendiri akan tertunduk malu bila berbalas bicara dengan dia.
tapi peribadi dia berubah bila marah .. atau bila ada masalah ..
dia memujuk aku untuk bersabar , tapi bila diri sndiri yang kena .. bukan mudah nak amalkan .
sebab itu hidup tak boleh bersendiri .. 
sehabat mana kita . takkan mampu hidup dengan sendiri .. 
Dia kurniakan kita ayah ibu , adik beradik , guru , sahabat , manusia !
Allah takkan biarkan kita kesorangan .. sebab ALLAH itu sangat baik :)



bila ada acc twitter nieh ,
aku beranikan diri untuk mengenali seorang hamba ALLAH nie
aku adore dengan kebaikan dye .. agama dia . (izinkan saya bercerita mengenai awak ye) ^^
yer , dia tak sempurna tapi dia cuba untuk menjadi yang terbaik.
bak kata dia , aku belum cukup kenal dia . aku tahu sebab aku hanya tahu luaran dia .
adore tak semestinya aku sayang . aku bukan cukup murah untuk mengatakan sayang pada manusia . aku tahu dia faham apa yang aku cuba sampaikan .
terkejut ..? aku sendiri tekejut dengan tindakan aku tegor dye. atin gila !
bila akal menguasai perbuatan ... hilang akal !!
dia tak seterok yang aku sangkakan .. ^^ budak baik :) pertuturanya penuh hikmah ..
dia tak bercakap kosong sebab dia tahu apa yang perlu ..
oke .. bukan memuji tapi ini yang aku perhatikan dye selama nie .. stalker !

tapi macam aku cakap tadi .. Allah nak aku rasa dulu semua nieh ..
aku rasa sangat besalah dengan apa yang aku buat ... annoy betol lah :P
so , aku rasa kalu aku takdek twitter mseti tak akan jadi ! tapi aku bersyukor sebab Allah sayangkan aku ^^ Dia beri aku rasa dan Dia beri aku hikmah :)

Aku bertemu dengan izinNya dan berpisah dengan hendakNya :)

aku rasa aku tak perlukan acc twitter kot .
aku dah rasa dan ALLAH tahu aku akan menilai semua nie ..
Ut aina ade cakap . cintakan akhirat tinggal tinggalkan nikmat dunia :)
hai kakak yang baik ^^
yang aku sedar , aku tahu ramai yang dah sedar indahnya islam .. thumbs up !
berdakwah itu tak mengira tempat .. tapi keburukan pada aku .. itu ada .. :(
sebab aku rasa bertwitter buat aku makin jauh dengan Allah .. PERSONAL OPINION OKE :)
maka kawan2 ... jika kau masih kuat menempuh , teroskanlah
kita menilai diri sendiri .. tahap iman , hanya kita yang tahu !
jika kau rasa itu memudaratkan .. maka tinggalkanlah ..........................

aku lihat .. Islam makin diangkat darjatnya ..
lagi seronok sebab Islam makin diamalkan dalam kehidupan seharian ..
makin ramai wanita yang sedar pentingnya kewajipan menutup aurat .. hikmahnya bersabar .
hikmahnya meninggalkan hubungan cinta sesama manusia . solat di awal waktu .
menerima ujian dengan penuh redha . alhamdulillah ..
tapi sayang ,

 menjadi muslimah itu bukan mudah tapi menjadi yang terlindung itu bukanlah susah 

moga ALLAH permudahkan semuanya .
sebab ciptaan Dia sangat sempurna .. gunakanlah sebaiknya :)
satu perkara sayangku .. setiap tindakkan kita akan terjadi dengan izinNya ..
pacaturan Allah tidak pernah mengecewakan ^^
berdakwah itu bebas maka teruskanlah pejuangkan agama ALLAH




aku yang hanya meluah rasa 
bukan untuk membuat orang terasa ^^ asifni :)