Welcome To My BlogFollow or Dashboard

Friday, April 11, 2014

hujan itu tanda DIA rindu


" hujan itu sifatnya jatuh tapi kau tahu saat itu doamu diangkat naik "

Malam itu hujan lebat dari biasa .
sifatnya yang cuba bermesra dengan penduduk manusia tetapi dicela kerana kelebatannya
namun pada aku .
manusia yang terlalu rindukan titisannya 
aku gembira dengan sapaan Nya 
terlalu gembira :) 

lantas aku mambawa diri dekat pada jendela . 
menguak sayu melihat malam yang begitu pekat ditambah kesejukkan hujan 
hati ini tiba tiba disapa sayu 

Ya Allah . rindunya Kau pada kami . 
perlahan lahan aku menyentuh titisan hujan . sejuk dan mendamaikan .
biarlah ia terus menyentuh wajah siapa tahu mungkin ini yang terakhir hujan itu menyapa manusia?

teringat kisah yang dikhabarkn ustazah ketika usrah dahulu 

    " hujan itu tanda Allah rindukan kita . kerana apa ? apa yang ALLAH janjikan pada waktu hujan ? "
kami yang mendengar hanya mampu terdiam . tak tahu . 
   " hujan itu sifatnya sementara . apa yang DIA janjikan pada waktu sementara itu . sebagai contoh . selalunya SOGO akan buat sale lama tak ? mestilah tak sebab barang yang ditawarkan bernilai dan ade brand such as limited edition kan . 
 so begitu juga dengan hujan yang sifatnya sementara dan Allah kurnikan satu rahmat dalam waktu yang singkat itu . DOA akan mudah dimakbulkan ."


Ya benarlah . hujan itu menjadi rahmat pada siapa yang tahu menghargai .
walaupun hanya titisan nikmat . namun siapa tahu ALLAH selitkan satu rahmat yang menjadi satu hadiah buat manusia yang tahu menilai . 

Allah mahu kita bersyukur saat diberi hujan .
saat diberi matahari .
 saat dihembus angin .
 kerana manusia itu sifatnya lalai dan terlalu leka pada kenikmatan .
 bila manusia tahu ada nikmat yang menanti dia sebenarnya lupa ada ujian yang bakal kau tangisi ...

bersyukurlah walau kau diberi kekurangan .
aku mohon agar DIA sentiasa mendengar segala keluhan hati . 
melihat saat aku rebah dan terus menanti saat aku bangun mencari DIA .
aku mahu cintakan DIA . 
aku mahu DIA terus ada di saat aku jatuh . jangan tinggalkan aku Ya ALLAH .
jangan pernah pandang sepi pada apa yang aku minta ..

malam itu menjadi terlalu panjang .
di dalam hujan aku menadah tangan memohon DIA beri dan terus beri kekuatan 
kekuatan dalam perjuangan yang baru aku mulakan .

kuatkan kami Ya ALLAH .

semalam 
aku selalu berkata .. tunjukanlah Wahai pemilik jiwa 
seberkas dosa itu aku yang punya 
Engkau mengenaliku 
yang bisa terima aku seadanya 
dan aku tahu ..
keterlanjuran ucapanku selama ini itu yang menghantu 
yang terus menjadi penghalang aku menghampiriMU
Kekasihku Kau tahu ..
pengalaman aku meninggalkanMu 
sebenarnya menjauhkan aku dariMU ..

wahai PEMILIK HATI manusia
hati ini memerlukanMU ...