Welcome To My BlogFollow or Dashboard

Thursday, January 2, 2014

BigNote : It's starting Of 2014 .


rentetan peristiwa untuk tahun ini masih dalam ilmu DIA 

Assalamualaikum . 

langit cerah . sangat cantik . seolah olah menjemput seri tahun baru untuk terus bernafas . tiap perjalanan pasti ada penghalang kerana Allah tak akan biar manusia hidup senang lenang . bawa iman kemana kau melangkah . dongak langit . pandang apa di atas . kau hidup bukan sorang sorang jadi tiap tindakan fikirkan sekeliling .

untuk tahun yang baru .  okay . aku dijemput untuk menghadiri satu UsrahAnakMuda dekat seri al Ummah . anjuran Kpip dan ABIM . okey no kontroversi . for the first time i say joined this programme after bergelar lepasan SPM . dengan niat yang benar nak mendekati ilmu Dia , dah diizinkan . aku pergi . orang kata . dekati mereka yang alim kelak kalau tak akhlak mereka kita dapat pun . bayang mereka dapat kita dekat . copy that ?

tahun baru . tapi manusia tak pernah menjadi baru . hakikatnya manusia dinilai dari perspektif yang masing masing berbeza . aku melihat ini semua waktu ambang tahun baru . berdasarkan tentatif program . kami digerakkan ke DataranIpoh untuk #streetDakwah . Allahu . hanya Dia tahu betapa aku cuak . bukan kerana soal malu atau what . tetapi memikirkan respond anak muda di sana . kami mungkin diherdik . dihalau atau di'ignorekan . manusia . actually nak kan sesuatu . kita perlukan pengalaman . so berbekalkan pesanan nasihat penganjur . " hati2 dan jalan dalam kumpulan " Allah ada di saat kita memperjuangkan agamaNya .

malam itu . dataran dipenuhi dengan manusia . tak ada langsung haiwan ternakan seumpamanya . tapi akhlak mereka .? Allahu . aku pun tak perfect untuk menilai manusia . tetapi mereka yang beragama tahu untuk meletakkan nilai itu dimana . thinking . mata diberi untuk perhati . menilai dan mengkritik . yang elok jadikan ikutan . yang buruk tinggal tinggalkan . mereka terlalu bebas #AnakMuda . seolah semua dah ada sijil nikah lagaknya . aku kasihankan mereka . mana ibu bapa ? kejam pada mereka yang menunding jari atas kepada ibu bapa atas kesalahan anak muda . hey , Allah lahirkan kau dalam Islam . memang aturan ibu bapa mendidik . tapi fitrah manusia itu sendiri bertuhan . kelak kau akan cari Tuhan .

moga hidayah itu tiba . mereka sebenarnya rindukan ketenangan . cuma salah pada jalan untuk mengatasi kekeliruan . mereka mengambil jalan mudah . hakikatnya makin parah . bantu mereka sahabat bukan menambah kekeliruan . kita bina jambatan bukan tembok . itu jalan dakwah . jalan istimewa antara kita dengan DIA.  tetapi itulah . apabila didekati , kita dikeji . ko bajet baik laaa , sampaikan kisah jahiliyah kita diungkit . dikatakan tak punya banyak beza . manusia . kerana itu tiada perubahan . bila berhijrah dikatakan membina sempadan . keemoon . buka mata dengan pandangan Akhirat

mulakan perubahan untuk dapatkan sesuatu yang baru . mereka perlukan kita . tarik mereka . bawa dekat pada DIA . bila Allah turunkan sejambak hidayah . itu tandanya Dia ingatkan untuk dikongsikan . mohon . berikan mereka peluang untuk mencari agama .

hakikatnya seronok untuk melibatkan diri dalam program macam nie . mendekati Islam . semoga aku diberikan peluang untuk mendekati dengan kebaikan . mudahkan :)